Best of Magma

18.02.2024

Regler:
Max tre låtar per album.
Minst en låt per album.
Ordning: Noga genomtänkt, men ej rangordnad.
Spotifylista: https://open.spotify.com/playlist/3SrqhqqybANTaJ3sWd4kg7?si=49d02f1d8e01421f

Kommentarer: Av alla band som mina vänner har svårast för att förstå skulle nog Magma ligga högst upp på listan. Franska Magma är Christian Vanders projekt, ett projekt som går djupt, djupt in i Vanders fantastiska och underliga hjärna och själ. Magma har alltid varit ett konstigt band, redan från start. 

Många musiker har kommit och gått i Magma. Upp emot 100 medlemmar har varit med sedan starten 1970. 

Magma har ett eget språk(Kobaïa) samt även gett namn till det soundet de skapade(Zeuhl). Hur låter det då? Vilt, progressivt, kaosigt, expressivt, komplext, vackert och lekfullt. Underbart med andra ord. Varsågoda! Här kommer Magmas bästa låtar:

1. Låt: De Futura
Skiva:
Üdü Ẁüdü
Årtal: 1976
Kommentar: Magmas bästa låt?

"...remember, kids, if you let the bass player write the songs, you will become Level 42."

"When I created it, I never thought of a bird. I had an idea inside about a symbol or emblem, and just wrote it down on a piece of paper, sketched it. The idea at the beginning was something like the dress of the Egyptians. It was supposed to be like a piece of cloth or articulated metal sheets that would mold over the body, over the ribcage. It was to be similar to breast-plate armour, but supple, not rigid." -Christian Vander on creating the Magma emblem.

2. Låt: K.a 1
Skiva:
K.a (Köhntarkösz Anteria)
Årtal: 2004
Kommentar: Under 20 år var Magma tyst. 2004 exploderade de med återkomstplattan K.a (Köhntarkösz Anteria). Stärkta av unga, skickliga och hungriga musiker skapar de tillsammans ett av Magmas allra bästa album.

K.A. which is an abbreviation for Köhntarkösz Anteria" is actually a prequel to the 1974 album "Köhntarkösz" which together forms a trilogy finally realized with the 2009 closer "Ëmëhntëhtt-Ré."

3. Låt: K.a 2
Skiva:
K.a (Köhntarkösz Anteria)
Årtal: 2004
Kommentar: "Unquestionably one of the best "comeback" albums ever to be recorded. Its status as a "comeback" album is questionable as the song was originally written back in 1973, but it sounds better here than it did in concert back then (I have a bootleg or two), and the current Magma lineup are, IMO, not only better in concert than they were in the '70s, but hold up excellently in the studio as well." -rushomancy

4. Låt: K.a 3
Skiva:
K.a (Köhntarkösz Anteria)
Årtal: 2004
Kommentar: ""K.A III" is the best individual song Magma has ever recorded, and it is one of the crown jewels of progressive rock. It's a combination of two older pieces, "Om Zanka" and "Gamma Anteria", both of which appear on live recordings.

The "Om Zanka" portion of Part III opens with an emphatic chord, followed by a tense, palm-muted guitar line. A warm, serpentine synth line quietly wriggles into place, supported by electric piano and light percussion. There's a rolling, meditative quality to this passage, including distant, moaned vocals. Once the vocals give way, an extended synth solo takes the lead. Vander's percussion keeps building in intensity under the other band members' relatively mellow parts. As the solo progresses, the vocals re-enter, more intense and frenzied than before.

The shift to the "Gamma Anteria" section is sudden but not jarring. Chanting vocals are again the focus over the tight, complex rhythms and riffs laid down by the instruments. Vander's drumming pushes the band harder and harder throughout this massive track's runtime; the steady pace and duration of the acceleration is impressive.

As the song enters its final five minutes, the song reaches new heights. Vander's powerful drumming, the sublime vocal arrangements, and tight interplay between bass, guitar, and piano accelerate this song into ecstatic realms. The repeated chants of "Allëhlüïa!" emphasize the ritualistic, esoteric nature of the music. Bussonnet practically shreds his bass as the vocalists reach new heights of frenzy." -https://theeliteextremophile.com/

5. Låt: Köhntarkösz Part One
Skiva: Köhntarkösz
Årtal: 1974
Kommentar: Oldfield spelade in sitt förstlingsverk Tubular Bells 1973 vägg-i-vägg med Magma i England och Christian Vander menade att Oldfield snodde inledninsteamet (ni vet piano-introt på TB) från Magma. Vilket Vander upptäckte när han såg filmen Exorcisten där Oldfields musik är med (just det temat), vilket gjorde att Vander fick ändra en komposition han höll på med av samma typ (av rädsla för att bli stämd) och i stället skriva Köhntarkösz. -symboliste

6. Låt: Köhntarkösz Part Two
Skiva: Köhntarkösz
Årtal: 1974
Kommentar: "Christian has the most incredible ability to employ extremely precise, technical rhythms, and play them until they become so loose they're almost out of control, and then reign them back in like they were always totally at his command the whole time." -Mitch_NZ

7-10. Låt: Ëmëhntëhtt-Ré I-IV
Skiva:
Ëmëhntëhtt-Ré
Årtal: 2009
Kommentar: "This album tells the story of the pharaoh Ëmëhntëhtt-Rê, who had a vision for saving the world, but who was murdered before he could complete it. After Köhntarkösz opens the tomb, the pharaoh takes over his body and uses this new vessel to fulfill his prophetic vision."

-theeliteextremophile.com
"
At the doors of immortality, dreams the Great Servant of Ptah, God of creation drifting infinitely within his own mind, as he tries to awaken Him." -seventhrecords.com

Ëmëhntëhtt-Ré II är bland det bästa Magma har spelat in i studio...
Jag fuskade lite här eftersom Ëmëhntëhtt-Ré I-IV är den avslutande delen i Köhntarkösz-triologin.

  • The song "Ëmëhntëhtt-Ré I" combines "Ëmëhntëht-Rê (Announcement)" from the album Live/Hhaï (1975) and "Rindë (Eastern Song)" from the album Attahk (1978).
  • The song "Ëmëhntëhtt-Ré II" combines "Ëmëhntëht-Rê (Extrait n' deux)" (released on the 1988 CD of Üdü Ẁüdü), "Hhaï" from the album Live/Hhaï (1975), and "Zombies (Ghost Dance)" from Üdü Ẁüdü.

11. Låt: Mëkanïk Zaïn
Skiva:
Magma Live
Årtal: 1975
Kommentar: "The soundtrack of an interplanetary party..." -RaulGordonG

12. Låt: Schkxyss
Skiva:
Magma (Kobaïa)
Årtal: 1970
Kommentar:
Magmas första platta är fullständigt superb. Att bara välja tre "låtar" är i princip omöjligt. Jag kunde valt vilka låtar som helst egentligen och helst ska Magmas debutskiva avnjutas i sin helhet.
"Zeuhl is among the strangest of progressive rock's subgenres, and it is one of the few musical movements to be able to trace its origin definitively to one act. Most of Magma's music is sung in the invented language Kobaïan, designed by drummer, composer, and occasional vocalist and pianist Christian Vander. The word "zeuhl" itself means "celestial" or "celestial music" in Kobaïan, and it certainly lives up to its name. This variety of prog heavily features chants, copious amounts of jazz, avant-garde flavors, martial drum beats, and matra-like repetition." -theeliteextremophile.com

13. Låt: The Last Seven Minutes
Skiva:
Attahk
Årtal: 1978
Kommentar: H.R. Giger (Alien, Danzig, Carcass, Celtic Frost, ELP m.fl) har gjort omslaget till Attahk. Det föreställer de två hjältarna Ürgon & Ğorğo. 

14. Låt: Mekanik Machine
Skiva:
Mekanik Machine / Kohntarkosz Part 2 (single)
Årtal: 1974
Kommentar: "...remember, kids, if you let the bass player write the songs, you will become Level 42." Grym singel skriven av basisten Jannick Top. 

15. Låt: Ëlss
Skiva:
Félicité Thösz
Årtal: 2012
Kommentar: "Rïah Sahïltaahk"-plattan är en ominspelning av nämnda låt från 1001 Centrigrades. Den låter jag vara på denna best of.

16. Låt: Kobaïa 
Skiva: Magma (Kobaïa) 
Årtal: 1970
Kommentar: Christian Vander skapade ett eget språk för att göra soundet komplett. Det är en blandning mellan olika slaviska, germanska språk och esperanto.

"Magma tells a story of the Earth's enlightened, intellectual elite deciding to escape their planet in search of a new world to create a better civilization, far from their home, destroyed by wars and politics. They finally settle on the planet Kobaïa."

17. Låt: Rïah Sahïltaahk
Skiva:
Triton Zünd Zëlëkt, Vol. 2 -2011
Årtal: 2015
Kommentar: "Triton Zünd Zëlëkt II" is a compilation of material previously released on Mythes Et Légendes (Epok V) DVD in 2013." -discogs

18. Låt: Ëmëhntëhtt-Ré 3
Skiva:
Alhambra 2009
Årtal: 2020
Kommentar: "This is truly one of Magma's best pieces in my estimation. No other piece in their discography has such tight control of tension and release, repeatedly taking you up and down — the large scale form is fantastic, and the movements feel more connected and continuous than they did in K.A.. It also captures the full spectrum of emotion and harmonic languages in the band's repertoire, perhaps making it a good entry point for anyone who wants to learn what this band is about. A full live performance can be found on the 'Alhambra Live 2009' record." -medium.com

19. Låt: Dümb
Skiva:
Šlaǧ Tanƶ
Årtal: 2015
Kommentar: "Dümb" maintains continuity with the preceding passage, but it veers more explicitly into jazz territory with its bass noodling." -theeliteextremophile.com

20. Låt: Urgön Gorgo
Skiva:
Bobino 1981
Årtal: 1981
Kommentar: hypnotic, female vocalist, repetitive, surreal, atmospheric, passionate, suspenseful, male vocalist, heavy, playful, progressive, science fiction, lush, dense, rhythmic, complex, technical, melodic, polyphonic, epic, avant-garde -rateyourmusic. Kunde inte ha sagt det bättre själv.  

21. Låt: Sohïa 
Skiva: 
Magma (Kobaïa)
Årtal: 1970 

Kommentar: "no other musician had a bigger impact on him than Coltrane. With his obsession growing, the young man started regarding the musician almost as a god, a prophet or his father, more so, because Vander never met his biological parent. When the jazzman passed away in 1967, out of depression, Vander went on tour to Italy. "I arrived in Milan and I did everything I could to destroy myself. Took stuff, drank... And I was like that for nearly two years. But one morning in Turin I woke up and saw the town completely illuminated, like I'd never seen before. And I said to myself: John Coltrane didn't allow himself to die like this." He left, returned to Paris, and became more involved with musical groups, playing around local casinos. Together with Laurent Thibault, the future Magma producer, they invented the whole mythology of Kobaïa and composed the opening track of Magma's first, eponymous (however, also often called Kobaïa), double-LP album, which was released under the Phillips label 1970." -ALotOfBottle

22. Låt: Köhntark (Part 1)
Skiva:
Magma Live
Årtal: 1975
Kommentar: Magma är ett fantastiskt studioband, men ändå inte i närheten så bra som Magma är live. Jösses vilken jäkla kanonplatta detta är. Bara dunderhit efter jäkla dunderhit. Nä, inte på det viset, men du hajar vad jag pratar om. Hur kan jag undvika att inte ta med alla åtta låtar?

"First your toe starts quivering. It begins to tap followed by your whole foot, then the other foot. Then your hands start tapping on your knees. Then you uncontrollably rise to your feet and your lower body begins to gyrate. Then your upper body joins in and you begin to dance as if you are being deep-fried.

Your uncontrollable dancing body shimmies out of the house and up the street. The neighbours join you in a long gyrating snake line as you all bump and grind your way towards the waiting UFO.
And thats just the first track..." -rocketfrogs

23. Låt: Köhntark (Part 2)
Skiva: Magma Live
Årtal: 1975
Kommentar: "Magma are absolutely dark and terrifying on this album, with superior vocals by Klaus Blasquiz and Stella Vander. Christian Vander proves he is one of the best drummers in prog (too often forgotten in drum polls), and the bass is a real monster (only the bass of Nic Potter on VdGG's live album "Vital" is a competition for it). Definitely not easy listening, but Magma never were." -BaldFriede

7 minuter in på Köhntark (Part 2) exploderar världsaltet. Jösses vilket musicerande! Didier Lockwood härskar på violin, sin unga ålder till trots (17 år). Ljudet är helt makalöst dessutom. Börja här om du är nyfiken på Magma!


24. Låt:
Ẁöhm dëhm Zeuhl Stadium (Hymne au néant)
Skiva: Zëss : le jour du néant
Årtal: 2019
Kommentar: Morgan Ågren lirar trummor. Christian Vander koncentrerar sig på sången. Plattan inleder starkt med Ẁöhm dëhm Zeuhl Stadium (Hymne au néant). Spoken Word är nog det enklaste sättet att beskriva de två nästkommande låtarna på Zëss : le jour du néant. The City of Prague Philharmonic Orchestra härskar på Štreüm Ündets Ẁëhëm (Pont de l'en-delà). En ganska annorlunda platta med Magma.

"Zëss (Kobaïan for "master")" --theeliteextremophile.com

"In the story that "Zëss" is about, at this moment a stage has been reached in which everyone has approximately the same level of understanding of the universe. For the finale, the masters have chosen a huge stadium somewhere in the universe, in which they stage a theatrical performance of the last day or night. The "master of language" who then speaks is at the same level of knowledge as the one who listens to him. It's just a game, a theatrical idea." -Christian Vander

25. Låt: Theusz Hamtaahk
Skiva:
BBC 1974 Londres
Årtal: 2020
Kommentar: "En ostoppbar naturkraft som kan omforma sin omgivning och besitter en ofantlig styrka. Ibland puttrar det stillsamt men man vet att det så småningom kommer explosiva utbrott." -lira.se om Magmas styrka live. 

26. Låt: Hhai (Version intégrale)
Skiva:
Rétrospective Vol. 3
Årtal: 1981
Kommentar: ""Hhai" is the full version of the piece, unlike the more bare-bones version on Magma Live." -Mitch_NZ

27. Låt: Da Zeuhl wortz Mekanïk 
Skiva: 
Mekanïk Destruktïẁ Kommandöh 
Årtal: 1973 

Kommentar: Om du vill höra det mest ambitiösa albumet som någonsin skapats, så är det här du ska lyssna. Du vet hur fantastiskt albumet är när det för 50 år sedan skapades för att vara framtidens musik och det fortfarande är precis det. Framtidens musik. Visst, något så ambitiöst kan omöjligt lyckas fullt ut. Plattan mår bäst av att spelas högt på en bra stereo, då blir du en del av  kreativiteten och musikaliteten. Om du har ett svagt musikaliskt öra ska du inte skämmas för att du  lägger ifrån dig skivan för att du inte förstått. Lägg bort den i en vecka och försök igen. Det är värt det. Brilljans! Not for the faint of heart.

"The sheer bombast and energy present here is simply astounding, with even the quieter parts simply feeling like it's building up to something more extravagant." -Kempokid


28. Låt: Ëkmah
Skiva:
Félicité Thösz
Årtal: 2012
Kommentar: Skrevs strax efter millenieskiftet och är enligt Christian Vander själv en av Magmas mest tillgängliga platta lyssnarmässigt. Rekommenderas till Magma-nybörjare. Plattan är uppdelad i 11 spår, men skulle lika gärna kunna vara 2 stycken, eftersom de första 10 låtarna i princip hör ihop. Plattan är bra med några få undantag.

"Magma returns with an angelic celebration of life...The production is great, the compostion briljant and the album has a really postive, mysterious & adventerious mood that really cheers me up...This is a masterpiece and therefore fully deserves the five star rating in my opinion." -Friso (progreviews.com)

29. Låt: K.A. III
Skiva:
Live in Tokyo 2005
Årtal: 2009
Kommentar: "...However, in "III", some serious magic happens during the "Om Zanka" section, which is the best ever version of it I've heard. Emmanuel Borghi lays into the synthesizer for one hell of a solo. He pushes Christian to incredible heights of drumming. If nothing else, hit play on "K.A. III" and watch the fireworks." -Mitch_NZ

30. Låt: Zortsüng
Skiva:
Theusz Hamtaahk Trilogie
Årtal: 2000
Kommentar: Det känns i det närmaste kriminellt att ta 3 låtar härifrån eftersom det egentligen är 3 långa stycken (Theusz Hamtaahk, Ẁurdah Ïtah och Mëkanïk Dëstruktïẁ Kömmandöh), men som är uppstyckade i 30 "kortare" spår. Regler är dock regler så därför tar jag bara med tre av dessa kortare spår på min best of. 

31. Låt: Sowiloi (Soi Soi)
Skiva:
Zühn Ẁöhl Ünsaï - Live 1974
Årtal: 2014
Kommentar: Christian Vander är känd för sina långa kompositioner, sitt fantastiska trumspel, höga falsett och sina improvisationsfärdigheter.

32. Låt: Mekanïk Destruktïw Kommandöh
Skiva:
Rétrospective Vol. 1
Årtal: 1981
Kommentar: Tre varianter av Mekanïk Destruktïw Kommandöh hör väl inte hemma på en best of, Kristoffer? Där har ni fel, ungdomar! 

33. Låt: Tsaï!
Skiva:
Félicité Thösz
Årtal: 2012 

34. Låt: Zëss (extrait)
Skiva:
Bobino 1981
Årtal: 1981
Kommentar: ..."Zess" is the best recording we currently have of the mythical piece. Benoit delivers a Cthulu-esque synth intro, before the singers and horns slide in for a long free-time vocal section. Yvon's muted trumpet sounds particularly gorgeous here. When the hypnotic beat finally kicks in it's Doudou Weiss on drums, whacking out a pattern that Radiohead shamefully stole for their song "Bloom". Christian delivers one of the longest and most intense speeches/solos of his career, starting out in French before switching to Kobaian, screeching, ullulating, and belting out powerful vocal lines left, right, and centre. All the while, the horns are doing a heroic job building up the song's energy in the background. The second half of the song is a parade of incredible group vocal sections, one beautiful harmony after another. There is also a blazing guitar solo by Jean-Luc Chevalier, Christian cheering him on loudly the whole time. The finale sees the piece moving in to "Carmina Burana" territory before everything drops away for the meditative outro. One of the all-time great Magma performances." -Mitch_NZ

35. Låt: The Last Seven Minutes
Skiva:
Triton Zünd Zëlëkt, Vol. 1 -2005
Årtal: 2020 

36. Låt: Fur di hel kobaia (Pour la vie éternelle)
Skiva:
Tristan et Iseult/Ẁurdah Ïtah (Kobaïan for "Dead Earth")
Årtal: 1974
Kommentar:
"This album has a long and very interesting story. In 1972, Vander and his band, Magma, made some rehearsal tapes. Some filmmaker nobody has ever heard of got hold of the tapes and used them as the soundtrack for his avant-garde film adaptation of Tristan and Isolde with lots of horses. Vander somehow found out about this (who knows how, because nobody has seen hide nor hair of the movie since) and extracted a promise from the filmmaker that he would be allowed to record an official soundtrack on the filmmaker's dime in exchange for him not suing." -rushomancy

37. Låt: Ëmëhntëhtt-Ré 2 Live at Alhambra 2009
Skiva: 
Alhambra 2009
Årtal: 2020

Kommentar: "the style is about what you'd expect an alien rock opera to sound like: massed, chanted choral motifs, martial, repetitive percussion, sudden bursts of explosive improv and just as unexpected lapses into eerie, minimalist trance-rock." -Dominique Leone (Pitchfork)

38. Låt: KMX B XII Opus 7
Skiva:
Marquee Londres 17 mars 1974
Årtal: 2018
Kommentar: Jannick Top och Claude Omos solar oss av stolen. 

39. Låt: Slag Tanz
Skiva:
Triton Zünd Zëlëkt, Vol. 2 -2011
Årtal: 2015

40. Låt: Nebëhr Gudahtt 
Skiva: Mekanïk Destruktïẁ Kommandöh 
Årtal: 1973 
Kommentar: Det här är i princip ett album bestående av en enda låt. Det är i grund och botten ett musikstycke som byggs upp del för del. Musicerandet som helhet håller högsta klass, men här är det framförallt de galna körerna som är framträdande. 

"Compared to prime-era Wagnerian Magma, even the most elaborately-scored prog symphony by the likes of King Crimson or ELP comes off as a bunch of pop songs."

41. Låt: Mekanïk Kommandöh
Skiva:
Mekanïk Destruktïẁ Kommandöh
Årtal: 1973
Kommentar:
• Jazzy operatic madness
• Swirling movements of epic piano-driven prog
• Frantic progressive time changes
• Stunning use of experimental martial brass
...oh, and...
• Ritualistic gibberish choral chanting

How can this record possibly be any better?! -wizardjoe

"Recommended for fans of: screaming, shrieking, bellowing, shouting, caterwauling, howling, squealing, yowling, wailing, and hollering

Not recommended for: anybody else" -JAMOOL

42. Låt: Rïah Sahïltaahk
Skiva:
1001° centigrades
Årtal: 1971
Kommentar:
"Powerful! Think Zappa meets martial rhythms." -comusduke

Efter 1001° centigrades lämnade två av medlemmarna Magma för att starta bandet Zao. Jag rekommenderar er att kolla upp dem. Kanon!

"This album's story starts with the Kobaïans arriving on Earth to tell their story. The Earthlings are seemingly receptive, but their leaders imprison the Kobaïans and impound their spaceship.The Kobaïans back on Kobaïa give Earth an ultimatum to release the prisoners, or else they will unleash their ultimate weapon and destroy Earth. The Earthlings agree, and the Kobaïans are released, but stories about them continue to circulate on Earth." -theeliteextremophile.com

43. Låt: C'est la vie qui les a menés là!
Skiva:
Tristan et Iseult/Ẁurdah Ïtah (Kobaïan for "Dead Earth")
Årtal: 1974
Kommentar: "the most violent group ever" -Dead Kennedys

"The album opens with 'The Last Seven Minutes (1970–1977, Phase I)' — one of the longer songs here. There's no timewasting here — they abruptly burst straight into some loud and fast zeuhl. The funk becomes obvious when the bass starts playing a funk melody in unison with a squelchy synth. Vander's singing almost begins to sound as if he's imitating Michael Jackson in Kobaian, and then escalates into full ridiculousness — his vocals on this album go a few steps beyond jumping the shark." -medium.com

44. Låt: Eliphas Levi
Skiva:
Merci
Årtal: 1984
Kommentar: Magma försöker slå sig in i discons och schlagerns underbara värld. Det går sådär...Kobaïa är också borta. Kvar är ett förvirrat band som lirar disco på franska och engelska...Tre bra låtar lyckas de klämma ur sig här. Do the Music, Eliphas Levi och The Night We Died. Resterande låtar behöver ni inte höra.

"Wow! Is this MAGMA or Earth, Wind & Fire? Christian Vander, are you there somewhere?!! Did the Kobaians beam you all back up to your planet? Or did they implant those dreaded disco soul chips in you again. What can we think of the most hated album in the MAGMA discography. After the excellent run of originality and channeling of otherworldly forces that lasted from their debut in 1970 to "Üdü Wüdü' in 1976, it seems even advanced technology could not help the Kobaians hold back the backlash that dethroned progressive leaning music of the early 70s." -siLLy_puPPy

45. Låt: Maahnt
Skiva:
Attahk
Årtal: 1978
Kommentar:
"Synths (often plastic and very late 70s), killer bass, great grooves, and ridiculous vocals, all on top of standard Magma piano parts — that's what this album is all about " -medium.com

"zeuhl" is pronounced something like "dzӧl."

46. Låt: Šlaǧ 
Skiva: Šlaǧ Tanƶ
Årtal: 2015
Kommentar: 
Šlaǧ Tanƶ klockar in på dryga 20 minuter, väldigt blygsamt för att vara en platta (eller ens en låt) med Magma. Ännu en gång är plattan uppdelad i 8 delar istället för en lång låt. Plattan räknas som en EP. Šlaǧ Tanƶ skrevs någon gång på 70-talet och började spelas live någon gång kring 2009. 

" Slag is amazing. A simple, stilted again odd time set of phrases that seem like something written on paper rather than played and developed on an instrument. Still, it is perfect in every way. Darker than much of Magma but just as impossible to stop listening to. Turn this up & your life will improve." -UncleRust

47. Låt: Sehnnteht dros wurdah süms (La mort n'est rien) 
Skiva: 
Tristan et Iseult/Ẁurdah Ïtah (Kobaïan for "Dead Earth")  
Årtal: 1974 

Kommentar: "Jazz Rock played by aliens." -RaulGordonG

48. Låt: Vers la nuit 
Skiva: 
Šlaǧ Tanƶ 
Årtal: 2015 
Kommentar: ""Vers La Nuit" feels like a guitar-led passage off Félicité Thösz" 
-theeliteextremophile.com

49. Låt: Do Rïn Ïlï Üss 
Skiva: 
Kãrtëhl
Årtal: 2022  
Kommentar: Magmas senaste (och sista?) platta.

50. Låt: Theusz Hamtaahk 
Skiva: 
Rétrospective Vol. 2 
Årtal: 1981 
Kommentar: "The first movement of Theusz Hamtaahk, a full length thirty-five minute opus, was performed regularly live, but was not released on record until the 1980 live album RETROSPEKTIW I-IV." -furious.com

51. Låt: Köhntarkösz
Skiva:
Concert 1976: Opéra de Reims
Årtal: 1996
Kommentar: Trippel-livealbum från 1976 som klockar in på 161 minuter. Magma bjussar på en göttig 25-minutare i De Futura och ett 27-minuters trumsolo(ish) och skrammelfest i Sons et chorus de batterie. De är de två kortaste låtarna på detta monster till live-album. Vi bjuds även på Köhntarkösz (33:32), Theusz Hamtaahk (33:34) och Mekanïk Destruktïẁ Kommandöh (42:00).

52. Låt: Ëmëhntëht-Rê (Announcement) 
Skiva: 
"Les voix" : concert 1992 - Douarnenez
Årtal: 1992  
Kommentar: Vokal liveplatta efter att Christian Vander brytit upp från bandet Offering. Tre Magmalåtar bjuds vi på samt C'est pour nous av Offering. Bra givetvis, men kanske inget för nybörjaren. 

53. Låt: Hhaï
Skiva:
Bobino 1981
Årtal: 1981
Kommentar: Är detta månne Magmas allra bästa platta? Nja, inte riktigt, men bitvis superbt, brukligt när vi snackar Magma och framförallt när det är live. Från 1981 med Yvon Guillard, Alan Guillard, Benoit Widemann, Jean-Luc Chevalier, Guy Khalifa, Dominique Bertram, Doudou Weiss och Lisa Deluxe. Mäktiga, närmast kommersiella liveversioner av Hhaï, Retrovision (Attahk), Zëss (extrait). Urgön Gorgo måste också nämnas. Otis Redding-hyllningen Otis är kanske inget för nubörjaren.

"Benoit Widemann is on keys here and blows the socks off the keyboardists on other recent albums. It also has the advantage of the awesome Guillard brothers on horns, who are absolute heroes on this whole album

..."Retrovision" is the best version ever. The Guillards make a huge difference to the atmosphere, providing awesome tension and release during the guitar solos. The band rips into the last few sections like their life depends on it. We're talking "MDK" levels of epic... -Mitch_NZ

54. Låt: Mëkanïk Dëstruktïw Kommandöh V. Nebëhr Gudahtt
Skiva: Zühn Ẁöhl Ünsaï - Live 1974
Årtal: 2014
Kommentar: "This release is actually a classic bootleg called Radio Bremen 1974 and has been floating around since that time. Finally it got a proper release in 2014, and deserved it too because the sound quality is phenomenal for a radio recording." -Mitch_NZ 

55. Låt: The Last Seven Minutes
Skiva:
Bourges 1979
Årtal: 2008
Kommentar: Livealbum från 1979 med musikerna från Attahk-perioden. Vi bjuds på en glad och smittande bra version av Retrovision, en något avkortad Mëkanïk Dëstruktïẁ Kömmandöh (tack vare att de plockat bort en del solon), men framförallt två låtar vi sällan får höra live nämligen The Last Seven Minutes och Ürgon Gorgo.
"The Bourges 1979 is another frantic and peerless proof of their talented live cohesion. It is unbelievable how they can play a thousand times the same song (or a long sequence) and everything appears like new..." -antonbildern

56. Låt: De Futura
Skiva:
Triton Zünd Zëlëkt, Vol. 1 -2005
Årtal: 2020
Kommentar: Stöah öppnar plattan och det är kanske det närmaste fri-jazz som man kommer med Magma. Fullständigt stök!

57. Låt: De Zeuhl ündazïr (Vision de la musique céleste)
Skiva:
Theusz Hamtaahk Trilogie
Årtal: 2000
Kommentar: 132 minuter av live-guld. Vulkaniskt bra! Liquid lava!

"Would absolutely give anything to hear those maddening drums all throughout Theusz Hamtaahk live" -SlarkSlark

58. Låt: Nebëhr Ğudahtt
Skiva:
Theusz Hamtaahk Trilogie
Årtal: 2000
Kommentar: "In 2000, the band recruited a lot of extra help, and booked out the Le Trianon theatre for a series of shows where they would play the entire Theusz Hamtaahk trilogy in a single night. With added horns and singers, this promised to be quite the epic occasion. The band wisely decided to record the concerts for a CD and DVD release." -Mitch_NZ

59. Låt: Ürgon Gorgo
Skiva:
Bourges 1979
Årtal: 2008
Kommentar: Om du älskar tokiga trumsolon och gnisslande saxofoner bör du inte missa 21 minuter trumstocksblås på Korusz XXVI. 

60. Låt: For Tomorrow
Skiva:
Eskähl 2020: Bordeaux - Toulouse - Perpignan
Årtal: 2021
Kommentar: Här bjuds vi på traditionell jazz på For Tomorrow och Auroville, kapade versioner av Theusz Hamtaahk, Ẁurdah Ïtah och Mëkanïk Dëstruktïẁ Kömmandöh samt en lugnare version av Kobaïa 

61. Låt: Köntarkösz 
Skiva: 
Théâtre du Taur : concert 1975 - Toulouse
Årtal: 1975
Kommentar: A soundboard recording. Konsert från 1975 som endast är för de mest inbitna fansen trots att musiken är brilljant. Låtarna är samma som på andra liveplattor, men här hamnar vi väldigt nära Magma. Det känns som att man ser Magma på en liten klubb och att man står längst fram där ljudet kanske inte är det bästa. Vi bjuds på tre låtar. Köntarkösz, Hhaï och Kobaïa. Kanon givetvis! Magma är en best live.

62. Låt: Mekanïk Destruktïẁ Kommandöh 
Skiva: 
Concert 1976: Opéra de Reims 
Årtal: 1996 
Kommentar: Magma är omöjliga eftersom de har så sablarns långa låtar att det bli omöjligt att välja en låt bara en gång eftersom de live-skiva efter live-skiva väljer att spela samma låtar hela tiden. Som tur var låter det inte likadant. Dessutom får ni bara lyssna på mer episkt musik, om än det är "samma titlar".

Bonus:

Låt: Sowiloï (Soï-Soï)+ KMX- E XII - opus 3
Skiva:
Inédits
Årtal: 1977
Kommentar: Live inspelat 1972-1975. Närmast bootlegkvalitet på inspelningen vilket är synd eftersom det finns några riktiga guldkorn här. Inledande Sowiloï (Soï-Soï)+ KMX- E XII - opus 3, KMX- B XII - opus 7, Om Zanka är kanon! Låna också ett öra till avslutande Gamma Anteria om du får känsla.

Låt: KMX- B XII - opus 7
Skiva: 
Inédits 
Årtal: 1977 
Kommentar: Jösses vilket jädrans basspel av Jannick Top. Makalöst bra. Synd att ljudkvalitén suger aphjärna. 

Låt: "Iss" Lanseï Doïa
Skiva:
Concert 1971 Bruxelles - Théâtre 140
Årtal: 1996
Kommentar: Magma's earliest official live recording. 

Låt: Hakëhn Deïs
Skiva:
Kãrtëhl
Årtal: 2022 Kommentar: "I've had dreams. Dreams about John Coltrane. In them I'm trying to get somewhere, but it's far, far away. I'm searching. I keep trying to get to the concert, the Coltrane Concert. But by the time I arrive, it's over."-Christian Vander

Låt: Mekanïk Destruktïẁ Kommandöh
Singel från 1989

Låt: Köhntarkösz
Skiva:
Marquee Londres 17 mars 1974
Årtal: 2018
Kommentar: "The song being a few months from being recorded, it was currently in the song's formative stage. It has Om Zanka right after the intro, removed for the album but later returned for K.A. III. Everyone plays phenomenally well, especially the organ solo 16 minutes in, played by Gérard Bikialo. After the face melting solo, the last 4 minutes of the song is where it really shines. An amazing groove with the Clavinet and bass matching, the drums soloing, for the first 2 minutes, then the Fender Rhodes explodes into the front and everyone is doing their own thing, the drums calm down into a stable beat following the groove. Klaus chants Allëhluïa as the band winds up for its final few bars then stops on a dime." -Wane34565

Bonus: Mekanik Kömmandöh