Esbjörn Svensson Trios bästa låtar

20.05.2025

Regler:
Max tre låtar per album.
Minst en låt per album.
Låtordning: Noga genomtänkt, men ej rangordnad.
Spotifylista: https://open.spotify.com/playlist/143VGK2GLY6M6ORlpTaNeL?si=891b5d2c31ca42b7

Kommentar:

Esbjörn Svensson Trio, ofta förkortat E.S.T., var en svensk jazztrio som bildades 1993 och bestod av pianisten Esbjörn Svensson, basisten Dan Berglund och trummisen Magnus Öström. Trion blev känd för sin unika stil som kombinerade element av jazz, rock och klassisk musik, vilket gjorde dem till en av de mest framstående grupperna inom modern jazz.

E.S.T. släppte flera kritikerrosade album under sin karriär, bland annat "From Gagarin's Point of View" (1999), "Strange Place for Snow" (2002) och "Viaticum" (2005). Trion var kända för sin innovativa användning av elektroniska effekter och improvisation, vilket gav dem en egen klang och stil.

Tyvärr avled Esbjörn Svensson tragiskt i en dykolycka 2008.

1. Låt: From Gagarin's Point of View
Skiva:
From Gagarin's Point of View
Årtal: 1999
Kommentar:

Förmodligen E.S.T.:s kändaste och bästa låt. Andra bra låtar från plattan är The Return of Muhammed, Subway,

"Det svänger, hårt -- och det kryper under huden, mjukt men obevekligt, styrt av en lika sträng som finessrik dramaturgi. I titellåten låter de den storögda skönhetsupplevelsen närmast upplösas i svävande tyngdlöshet..." -ng.se

2. Låt: Believe, Beleft, Below
Skiva:
Seven Days of Falling
Årtal: 2003
Kommentar:

"Esbjörn Svensson Trios jazz är kritvit. Det gör den helt annorlunda mot den jazz jag egentligen håller kär. Den inspelad av brasilianska eller amerikanska musiker på 60- och 70-talet, den som hämtade kraft från samba, latin, funk och soul, gärna den med sång på. Esbjörns pianospel är så luftigt, så sprött, helt befriat från smuts eller svett, nästan som om det levde i en obefolkad värld. Det ödesmättade och könlösa har blivit trions signum. I mina öron är deras sound också helt och hållet förankrat i staden Stockholm och ett stilla svenskt liv. Det var när Esbjörn och trummisen Magnus Öström flyttade till Stockholm som de blev ett jazzband. Innan dess hade de hållit på med rock och det är nog den bakgrunden som gör att de skiljer sig från en konventionell jazzoutfit. De har alltid varit väldigt duktiga på att bygga upp stämningar, framförallt i deras ballader. Så också på gruppens åttonde skiva [I]Seven Days of Falling[/I]. Inledande [I]Ballad for the Unborn[/I] sätter an tonen, det efterföljande titelspåret är ännu finare. En stråke ligger och gnider mot en cello som om den aldrig gjort någonting annat, tystnar och ger plats åt något - för ovanlighetens skull - smutsigt ljud som jag inte kan identifiera. Det blir stundtals än ruffare tongångar, och snabbare. Jag gillar det inte lika mycket som på [I]Good Morning Susie Soho[/I], men ofta är det lika vackert som vi blivit vana vid från E.S.T." -ng.se

3. Låt: The Wraith
Skiva:
Good Morning Susie Soho
Årtal: 2000
Kommentar:

Somewhere Else Before, The Wraith, Good Morning Susie Soho, Spam-Boo-Limbo är favoriterna här.

"Att EST inte är rädda för att experimentera framgår tydligt i The Wraith som startar med programmerade rytmer som studsar fram mellan högtalarna. Mer ljud än melodi. Suggestivt vackert. Småputtrigt, grooviga titelspåret och floorfillern, den charmigt svängiga, Spam-Boo-Limbo tillhör favoriterna." -dagensskiva.com

4. Låt: I Mean You
Skiva:
Esbjörn Svensson Trio Plays Monk
Årtal: 1996
Kommentar:

Esbjörn Svensson Trio Plays Monk är ett hyllningsalbum till den legendariska jazzpianisten och kompositören Thelonious Monk. Albumet släpptes 2006 och innehåller tolkningar av flera av Monks mest kända låtar.

Genom albumet utforskar E.S.T. Monks komplexa melodier och rytmer, och ger dem en modern och fräsch tolkning. Det är en balans mellan att bevara essensen av Monks musik och att sätta sin egen prägel på den.

I Mean You, 'Round Midnight, Bemsha Swing, Eronel m.fl är superba, men allt är ju bra, som vanligt.

5. Låt: Waltz for the Lonely Ones 
Skiva: 
When Everyone Has Gone 
Årtal: 1993
Kommentar:

Som 16-åring började Esbjörn plugga jazz på gymnasiet. Efter det blev det Kungliga musikhögskolan i Stockholm där han studerade klassisk musik (det fanns ingen passande jazzlärare). Första plattan When Everyone Has Gone släpps 1993. Siggi Loch hittar Esbjörn via Nils Landgrens Funk Unit och signar dem till ACT records. E.S.T. slår hårt och vinner många priser, bl.a. flera grammisar. De headlinar eurpeiska festivaler och 2005 slår de sig även in på de amerikanska listorna. De blir första europeiska band på 72 år att vara på omslaget till Downbeat Magazine och räknas som ett av världens största jazzband. De ska headlina JVC Jazz Festival i New York, men en vecka innan festivalen omkommer Esbjörn i en dykolycka i Stockholms Skärgård. Esbjörn Svensson blir bara 44 år gammal. 

6. Låt: Behind the Yashmak
Skiva:
Strange Place for Snow
Årtal: 2002
Kommentar:

År 2002 var ett genombrottsår och ett av de mest betydelsefulla åren i Esbjörn Svensson Trios (E.S.T.) karriär. Det var då de med albumet Strange Place for Snow tog ett stort steg ut på den internationella jazzscenen och cementerade sin position som en av Europas mest banbrytande jazzgrupper.

Trion började få uppmärksamhet långt utanför Sveriges gränser, särskilt i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Japan.

De vann German Jazz Award i Tyskland — ett ovanligt erkännande för ett svenskt jazzband. 

7. Låt: The Second Page
Skiva:
Winter in Venice
Årtal: 1999
Kommentar:

De belönades med en grammy för Winter in Venice. Dessutom vann Esbjörn Svensson årets Singer/Songwriter pris år 1999.

"Nu har Esbjörn Svensson gjort det igen. Sveriges sämst klädde man,det unga pianogeniet i risiga farfarströjor och med gamla snusnäsdukar knutna runt pannan har tillsammans med sina två eviga följeslagare, Magnus Öström bakom trummorna och Dan Berglund på bas byggt ännu en oändligtvacker jazzskulptur, bara för att med brutal kraft slå sönder den i småbitar och sedan omsorgsfullt limma ihop de klingande skärvorna igen, flisa för flisa, till en skör mosaik som titeln till trots låter väldigt kärv och skandinavisk. Inga adjektiv i världen kan göra de här kompositionerna rättvisa, de måste helt enkelt höras." -ng.se  

8. Låt: Where We Used to Live
Skiva:
Tuesday Wonderland
Årtal: 2006
Kommentar:

Dryga 50 miljoner spelningar på Spotify gör detta till en av deras mest populära låtar.

9. Låt: Moods for Ragnhild
Skiva:
Intromotion
Årtal: 1997
Kommentar:

Esbjörn Svensson Trio och Krister Andersson släpper platta tillsammans. Krister Andersson är en mångsidig musiker som har spelat med flera kända svenska och internationella musiker. Han är en av de mer framstående inom svensk jazz och har haft stor inverkan på den svenska musikscenen. Öppningslåten "Moods for Ragnhild" är skriven av Krister Andersson och inleder Intromotion på bästa sätt. I övrigt finns här låtar skrivna av Sam Rivers, Gershwin, Mel Torme, Cole Porter, Erling Aksdal och Esbjörn Svensson. Urban Hansson producerar.

"Krister Andersson (born 3 May 1951 in Eskilstuna, Sweden) is a Swedish musician (tenor saxophone, alto saxophone and clarinet) and composer." -discogs

10. Låt: The Return of Mohammed
Skiva:
From Gagarin's Point of View
Årtal: 1999
Kommentar:

From Gagarin's Point of View (1999) är ett av Esbjörn Svensson Trio (E.S.T.) mest viktiga och inflytelserika album. Det markerar ett avgörande ögonblick i trions karriär, där de verkligen börjar utveckla sin egen unika stil som kombinerade modern jazz med element från rock, elektronisk musik och minimalism. Dodge the Dodo är ett bra exempel på inblandningen av elektroniska beats i musiken.

"Det som verkligen gör denna låt speciell är dess dynamiska svängningar – låten rör sig mellan mjuka och nästan drömlika sektioner, för att sedan explodera i mer energiska och rytmiskt drivna partier. De minimalistiska delarna är ofta åtföljda av en nästan hypnotisk känsla, medan de mer intensiva sektionerna ger låten en känsla av frihet och expansivitet. Den här dynamiken är något som kännetecknar mycket av E.S.T:s musik."

11. Låt: 4:am 
Skiva: 
When Everyone Has Gone  
Årtal: 1993 
Kommentar:

Esbjörns uppväxt spenderades tillsammans med grannen, lekkamraten och senare bandpolaren i E.S.T., Magnus Öström. I hemmet fanns pappans jazzskivor och mammans piano och tillsammans med Magnus skapade han tidigt sin första egna musik. Mamman var klassiskt skolad pianist och pappan var jazzentusiast. Esbjörns farbror Gunnar Svensson lirade även han jazzpiano, bl.a. i Arne Domnerus Orkester. 

12. Låt: Eighty-Eight Days in My Veins
Skiva:
Viaticum
Årtal: 2005
Kommentar:

Tide of Trepidation, Eighty-Eight Days in My Veins, The Well-Wisher, The Unstable Table & the Infamous Fable, Viaticum. Allt är typ bra!

Den ursprungliga versionen av "Eighty-Eight Days in My Veins" släpptes på albumet Viaticum den 24 januari 2005. Albumet spelades in mellan 30 augusti och 11 oktober 2004 och kännetecknas av en något mörkare atmosfär jämfört med trions tidigare verk, samtidigt som det behåller deras karaktäristiska moderna jazzstil med varierade influenser.

13. Låt: 'Round Midnight
Skiva:
Esbjörn Svensson Trio Plays Monk
Årtal: 1996
Kommentar:

"The opening "I Mean You," with its light groove, brushed percussion, and strings, almost qualifies as easy listening before wandering into bluesier territory midway and before the fade. It's a good example of how interesting and listenable these interpretations are – not exactly reinventions but refreshing redecorations of these sturdy musical frameworks. The trio often hits pause on the familiar melodic lines to integrate moments of subtler interpretation or greater freedom, effectively expanding the LP beyond a mere tribute or covers set." -mrshjoe

14. Låt: As the Crow Flies
Skiva:
Winter in Venice
Årtal: 1999
Kommentar:

Calling Home, Winter in Venice, As the Crow Flies, The Second Page, At Saturday m.fl är fantastiska!

15. Låt: When Everyone Has Gone  
Skiva: 
When Everyone Has Gone  
Årtal: 1993 
Kommentar:

When Everyone Has Gone är en riktigt bra jazzplatta rakt igenom. Plattan inleds på bästa sätt med smått fantastiska huvudspåret When Everyone Has Gone. 4:am, redan nämnda titelspåret When Everyone Has Gone, Waltz for the Lonely Ones, Silly Walk m.fl är kanon!

16. Låt: Spam-Boo-Limbo
Skiva:
Good Morning Susie Soho
Årtal: 2000
Kommentar:

"...de sammanfogar arvet från Johansson och Gullin med en samtida känsla för rock- och klubbmusik och att de, inte minst, ges ut av ett bolag som vet hur man får ut musiken till fler än de redan invigda" -svd.se

17. Låt: Serenade for the Renegade
Skiva:
Strange Place for Snow
Årtal: 2002
Kommentar:

"Serenade for the Renegade kallades från början för Radiohead-låten och redan i de inledande ackorden står det klart för varför. Magnus Öströms trumspel låter som samplingar och Dan Berglund använder stråken på basen för att bidra till det stämningsfyllda ljudlandskapet." -dagensskiva.com

18. Låt: Bemsha Swing
Skiva: 
Esbjörn Svensson Trio Plays Monk 
Årtal: 1996 
Kommentar:

With the Trio Plays Monk album in 1996, Svensson reinvented the great composer's familiar themes with startling relish, often powered by Ostrom's bold use of funk and marching-band rhythms. theguardian.com

19. Låt: Behind the Stars
Skiva:
301
Årtal: 2012 (inspelad 2007)
Kommentar:

Behind the Stars är så otroligt vacker och sorgsen. Inner City, City Lights och är 12 minuter magi. 301 och Leucocyte skrevs som ett dubbelalbum, men p.g.a. Esbjörns tragiska död 2008 hann det aldrig förverkligas. 2012 släpptes 301. Som vanligt hade Dan och Magnus hjälp av inspelningsgurun Åke Linton. Grymt bra "sista" platta.

20. Låt: Winter in Venice  
Skiva: 
Winter in Venice 
Årtal: 1999 
Kommentar:

"Sometimes balladic, sometimes joyously swinging, "Winter in Venice" lays out a lively tonal tapestry which, despite its suggestive title, seems to have little to do with the morbid feeling that exists in Venice during that dark time of year...And like "From Gagarinís Point of View", it is a collection of chamber-jazz rhapsodies that leaves the listener a lot of room for internal and external impressions, associations, and discoveries." -ACTMUSIC.com  

21. Låt: O.D.R.I.P.
Skiva:
Seven Days of Falling
Årtal: 2003
Kommentar:

"Ännu ett exempel på hur jazzen tagit steget ut ur det instängda, hårt bevakade reservatet. Mats Gustafsson, Torbjörn Zetterberg, Jonas Kullhammar och inte minst Oddjob är exempel på det. EST bärs fram av en upphöjd, orubblig självklarhet som är trions egen; i den finns en stillsam kraft som välter det mesta. I centrum står Esbjörns pianospel, med osvikligt grepp om traditionen, men ändå på väg i nya riktningar. Kakburkstrummorna på "Did they ever tell Costeau?", den elektriska störtonen på "Mingle in the mincing-machine" och Josh Hadens gripande sånginhopp är andra eleganta detaljer i ett modernt sound, men det är framförallt de utsökta triokompositionerna och det nästan overkligt täta samspelet som slår undan fötterna på en. Som om alla toner kom ur en enda välslipad hjärna, ett enda stort bultande hjärta." -expressen.se

22. Låt: A Picture of Doris Travelling with Boris
Skiva:
Viaticum
Årtal: 2005  
Kommentar:

Esbjörn Svensson var den kreativa drivkraften bakom trion, och hans kompositioner och arrangemang definierade bandets stil. Trots att det var en traditionell jazztrio i grund och botten, utmanade de de vanliga strukturerna för jazz och var kända för att skapa en ny form av modern jazz som också hade crossover-potential till andra musikgenrer.

23. Låt: Leucocyte I. Ab Initio
Skiva:
Leucocyte
Årtal: 2008

24. Låt: Dodge the Dodo
Skiva:
From Gagarin's Point of View
Årtal: 1999
Kommentar:

Albumets titel, From Gagarin's Point of View, refererar till Yuri Gagarin, den första människan i rymden, och antyder ett perspektiv bortom det jordiska. Detta tema genomsyrar albumet, både i den känslomässiga intensiteten och den experimentella musiken som rymmer en känsla av att röra sig bortom traditionella gränser – både musikaliskt och konceptuellt.

Albumet hyllades för sin nyskapande och experimentella ljudbild, och det fick stor uppmärksamhet från både jazzkritiker och en bredare lyssnarskara.

25. Låt: Inner City, City Lights 
Skiva:
301
Årtal: 2012 (inspelad 2007)
Kommentar:

"I januari 2007 befann sig e.s.t. (Esbjörn Svensson Trio) på turné i Australien och Asien. Trion beslöt sig att under några lediga dagar hyra in sig i den berömda Studio 301 i Sydney och helt förutsättningslöst utforska och utveckla sin musik. Energin och den fria improvisationen som infann sig i livesituationen på scen ville de ta in i studion och få ner på tape. Under två dagar spelade e.s.t. in över nio timmar ny musik – det kom att bli sista gången de gick in i en studio tillsammans." -orkesterjournalen.se

26. Låt: Drops of Dew
Skiva:
Intromotion
Årtal: 1997  

27. Låt: Good Morning Susie Soho
Skiva: Good Morning Susie Soho
Årtal: 2000
Kommentar:

"EST har lyckats med konststycket att föra jazzen ut ur det musikaliska finrummet. Anförda av frontmannen Esbjörn Svensson har trion krossat de osynliga barriärer som skiljt musikälskare åt på olika sidor av den gräns som går mellan finkultur och dess folkliga motsvarighet." -Dagensskiva.com

28. Låt: The Message
Skiva:
Strange Place for Snow
Årtal: 2002
Kommentar:

The Message, Behind the Yashmak, Bound for the Beauty of the South, Serenade for the Renegade är några av de låtar jag uppskattar mest på denna platta.

29. Låt: Seven Days of Falling
Skiva:
Seven Days of Falling
Årtal: 2003
Kommentar:

Seven Days of Falling, Believe, Beleft, Below, Elevation of Love är bra låtar!

"Incredible range of dynamics, from full-blown rock volume to a whisper, while maintaining the familiar piano-bass-drums scenario. Pianist Esbjorn Svensson writes intricate compositions, influences like Monk and Keith Jarrett, but also tosses in melodies with hooks that you end up humming on the way home.

He's also a great one for tongue-in-cheek titles ("Did they Ever Tell Cousteau?", "A Picture of Doris Travelling With Boris", "When God Created the Coffeebreak", "Dodging The Dodo", etc.).
Drummer Magnus Ostrom is one of the finest percussionists I have ever had the pleasure of listening to live (a list that includes Paul Wertico, Jack DeJohnette, Billy Cobham and other greats), he, bassist Dan Bergland and pianist Svensson all use electronics in very unique ways to raise the bar for piano trio competency." -grandwazir

30. Låt: Viaticum
Skiva:
Viaticum
Årtal: 2005
Kommentar:

Albumet spelades in mellan den 30 augusti och 11 oktober 2004 i Atlantis Studios i Stockholm och producerades av trion själva.

Albumet nådde topp 5 på den svenska poplistan och placerade sig även på listor i Tyskland och Frankrike. Det tilldelades både guld- och platinaskivor i Tyskland inom tre månader efter lanseringen.

31. Låt: Premonition I. Earth
Skiva:
Leucocyte
Årtal: 2008
Kommentar:

Premonition I. Earth, Still, Leucocyte I. Ab Initio är bäst på den kanske mest knepiga E.S.T.-plattan. 

32. Låt: Tuesday Wonderland
Skiva:
Tuesday Wonderland
Årtal: 2006
Kommentar:

Fading Maid Preludium, Tuesday Wonderland, Dolores in a Shoestand, Where We Used to Live, Eighthundred Streets by Feet. Ännu en kanonplatta!

33. Låt: Intromotion  
Skiva: 
Intromotion 
Årtal: 1997   

34. Låt: Fading Maid Preludium 
Skiva: 
Tuesday Wonderland 
Årtal: 2006 
Kommentar:

"Tio plattor in förvånar trion fortfarande genom att hela tiden hitta nya ingångar med en traditionell jazzsättning. På sina ställen tjuter det från bassträngar och Svenssons tangenter löper amok. Ändå tappar de aldrig fokus från melodin. Dolores in a shoestand mynnar ut ett groove som aldrig tar slut till studiopublikens jubel. Jag förstår dem. Så är det jazz, pop eller drumnbass med piano? Varför bry sig så länge det svänger?" -Expressen.se

35. Låt: Still 
Skiva: 
Leucocyte 
Årtal: 2008 
Kommentar:

36. Låt: Three Falling Free Part II 
Skiva:
301
Årtal: 2012 (inspelad 2007)
Kommentar:

With its extended group jams, expanded electronics and reduction of solos, the set consolidates Leucocyte's shift to a sound-texture feel more like that of Australian improv trio the Necks. It's a must for EST fans – if only for new examples of the ways Svensson's fluid, Brad Mehldau-like figures mesh with the sound of Magnus Öström's rumbling drums and Dan Berglund's dramatic bass. But it's also a thoughtfully assembled balance of elements – minimalist drones, fiercely metallic fuzz-bass noise explorations, rock thrashings in which Berglund's basslines eerily recall Cream's Jack Bruce – and a real enhancement of the EST story.

Svensk dokumentär om Esbjörn Svensson Trio:


"Det är förmiddag tidigt i juni 2008. Vi är samlade i Esbjörns källare för rep inför stundande USA-turné. Esbjörn har skrivit ett knippe nya låtar som vi kollar in. Allt är som vanligt. Esbjörn vid flygeln, står och sitter om vartannat, funderar, spelar lite, sen bort till DAT-bandaren för att kolla att allt hamnar på tape så han kan skissa vidare när vi har åkt hem.

Dan, sittande bakom basen, lugn men på tå inför de nya låtarna. Vill hitta in i de nya kompositionerna, vill allt. Jag bakom trummorna, lyssnar, och lyssnar igen. Lyssnar när Esbjörn och Dan spelar igenom en låt, en passage. Brukar ofta göra så, låta dem hitta in i låten lite och sedan förhoppningsvis tillföra något som lyfter låten ytterligare, ett groove, en färg, vad som helst för låten, musiken. Allt för musiken. Vi. Vi tre." -gso.se

Bonus:

37. Låt: Say Hello to Mr. D (to Mr. S.) - Live
Skiva: E.S.T. Live 95
Årtal: 2001
Kommentar:

"At this point, I believe that I have all of E.S.T's material, and without a doubt I must say that Live '95 reaches so far back that images of Coltrane, and Miles instantly spring to mind, reminding me of the Carnegie Sessions...E.S.T. often played Jazz like rockstars, Esbjörn Svensson, with his long hair held in place by a headband, blistering notes, while at other times cradling them with sensitivity and longing, progresses though renditions that range from Bop, to Fusion, to the Avant Garde. But the cool thing about swinging with E.S.T., and especially here on this live adventure, is that it all sounds effortless and timeless. " -streetmouse

38. Låt: The Unstable Table & The Infamous Fable - Live
Skiva:
Viaticum + Live In Berlin
Årtal: Berlin on April 19, 2005  

39. Låt: Dolores In A Shoestand - Live
Skiva:
Live In Hamburg
Årtal: 2007  

40. Låt: From Gagarin's Point of View - Live
Skiva: 
Live in Gothenburg 
Årtal: 10 October 2001 

41. Låt: Eighty-Eight Days in My Veins - Live
Skiva:
Live in London
Årtal: 20 May 2005  
Kommentar:

Jebus så jevulusiskt bra!

42. Låt: Like Wash It or Something - Live
Skiva:
E.S.T. Live 95
Årtal: 2001
Kommentar:

Mycket av det som kännetecknar EST:s stil var väldefinierat redan 1995, samspelets raffinerade exakthet och styrkan i att låta så otroligt vackert och komplext, till synes helt utan ansträngning. Förmågan att skapa. Teman som "poppar", som sätter sig på huvudet utan att känna sig påtvingat. Det där självklara "det" som få grupper verkar kunna återskapa. "Detet" som tog dem från okända, svenska jazzamatörer till världsstjärnor.

43. Låt: Tide of Trepidation - Live
Skiva:
Live in London
Årtal: 20 May 2005
Kommentar: Vansinnigt jävelbra!

44. Låt: Dodge The Dodo "live in Montreux"
Skiva:
E.S.T. Live 95
Årtal: 2001
Kommentar:

Musikaliska influenser från Thelonious Monk och Keith Jarrett, smälts samman till en unik stil som kännetecknar Esbjörn Svensson Trio. Denna liveplatta erbjuder allt som de har att erbjuda, från lugn pianojazz till rockigare tongångar och t.om. avantgarde.

45. Låt: Goldwrap - Live
Skiva:
Live In Hamburg
Årtal: 2007

46. Låt: The Wraith - Live
Skiva:
Live in Gothenburg
Årtal: 10 October 2001  

47. Låt: In The Tail Of Her Eye - Live
Skiva: 
Live in London 
Årtal: 20 May 2005 

48. Låt: The Second Page - Live
Skiva: 
Live in Gothenburg 
Årtal: 10 October 2001 

49. Låt: February
Skiva:
Jazz Furniture
Årtal: 1994
Kommentar:

Before jazz pianist Esbjörn Svensson and fellow musicians Dan Berglund on bass and Magnus Öström on drums got down to business as e.s.t. revolutionizing the jazz world by redefining the piano trio format, they recorded an album together with Magnus Broo (tr), Per Texas Johansson and Fredrik Ljungström (both sax) under the name "Jazz Furniture".

50. Låt: Upside Out
Skiva: 
Shining on You (Victoria Tolstoy)
Årtal: 2004

51. Låt: Prelude in D-Minor
Skiva: Various: 
Piano Works: Romantic Freedom
Årtal: 2005

52. Låt: Here, There and Everywhere 
Skiva: 
Close (Lina Nyberg & Esbjörn Svensson)
Årtal: 1996

"We have to develop without knowing how." -Esbjörn Svensson