Best of Genesis-The Gabriel Era

Best of Genesis-The Gabriel Era

Genesis bästa låtar enligt Krull.
Regler:
Max tre låtar per album.
Minst en låt per album.
Ordning=Ej rangordnad!
Spotifylista: https://open.spotify.com/playlist/7lFKPuP4BwsHljTPtHtgL6?si=50a0968faab5401e

1. Låt: Horizons
Skiva: Foxtrot
Årtal: 1972
Kommentar: I had managed to record "Horizons" with him - an acoustic guitar piece - and I got it in about the fourth take. He said, "I can work with you, but I can't work with the others."" -Steve Hacket om Bob Potter strax innan han fick sparken som producent för "Foxtrot". Dave Hitchcock tog över och resten är så att säga historia.

2. Låt: Firth Of Fifth
Skiva: Selling England By The Pound
Årtal: 1973
Kommentar: Steve Hackett dominerar med ett av de vackraste gitarrsolon som denna värld skådat.

3. Låt: Carpet Crawlers
Skiva: The Lamb Lies Down On Broadway
Årtal: 1974
Kommentar: "it was intended to be an intense story of a young rebellious Puerto Rican in New York who would face challenges with family, authority, sex, love and self-sacrifice to learn a little more about himself. I wanted to mix his dreams with his reality, in a kind of urban rebel Pilgrim's Progress." -Peter Gabriel om The Lamb Lies Down On Broadway.

4. Låt: The Musical Box
Skiva: Nursery Crime
Årtal: 1971
Kommentar: "This 10-minute epic is a Victorian fairy tale about two small children in a country house. The song touches on themes of death, reincarnation and lust, and is based on a 1969 demo by Anthony Phillips and Mike Rutherford called "F Sharp." "One of the influences on Nursery Cryme was the dark childhood of The Turn of The Screw. Also Great Expectations. These are very English and evocative. One of the reasons, I think, that films and programs about school are of interest to people is because that is when so much of your interface with the world gets formed." https://www.songfacts.com/facts/genesis/the-musical-box och Peter Gabriel

5. Låt: Dancing With The Moonlit Knight
Skiva: Selling England By The Pound
Årtal: 1973
Kommentar: ""Dancing With The Moonlit Knight" kallades först för Disney och Peter Gabriel skrev öppningssektionens melodi medan övriga medlemmar av bandet hjälpte till med de resterande delarna av låten. 


6. Låt: The Chamber of 32 Doors
Skiva: The Lamb Lies Down On Broadway
Årtal: 1974

Kommentar: Back In NYC i all ära, men inte ens Jeff Buckley kunde få mig att förstå storheten i Genesis sista platta med Gabriel. Inför denna best of hade jag faktiskt inte en enda favorit, men efter några intensiva veckor har jag börjat uppskatta plattan desto mer. Back In NYC är inte längre den bästa låten på plattan. Den platsar inte ens på min best of.
 När Peter Gabriel får nog och lämnar Genesis 1975 söker de febrilt efter en ersättare. Phil Collins sjöng in demoversioner till låtar som sångare fick testsjunga på, men ingen kunde göra det bättre än Phil. Resten är så att säga historia. Det tog inte många år innan Genesis gick från prog till pop. Från kul till trist.

7. Låt: The Knife
Skiva: Live
Årtal: 1973
Kommentar: Phil Collins trummar arslet av John Mayhew som lirade på Trespass.
"The lyrics for 'The Knife' were partly me being a public schoolboy rebelling against my background. I'd been heavily influenced by a book on Gandhi at school, and I think that was a part of the reason I became a vegetarian as well as coming to believe in non-violence, as a form of protest. And I wanted to try and show how all violent revolutions inevitably end up with a dictator in power." -Peter Gabriel

8. Låt: The Return Of The Giant Hogweed
Skiva: Nursery Cryme
Årtal: 1971
Kommentar: The darkly humorous lyrics of the song "The Return of the Giant Hogweed" describe a malevolent and revengeful plant attacking human beings much like the vegetation in John Wyndham's post-apocalyptic science fiction novel, "The Day of the Triffids". However, the Genesis song is based on a real invasive species, a ten-foot high relative of the humble cow parsley, the giant hogweed. -Medium.com

9. Låt: Watcher Of The Skies
Skiva: Foxtrot
Årtal: 1972
Kommentar: Baserar sig på en essä som Rutherford och Banks skrev när de var i Neapel. Den grundar sig i att en Alien kommer till jorden och ser en värld där människor en gång har levt. Har människorna flytt planeten? Har de utrotat dem själva eller vad har hänt? Besviken och ledsen att den än en gång är ensam lämnar utomjordingen Tellus och beger sig ut bland stjärnorna igen.

10. Låt: Get 'Em Out By Friday
Skiva: Live
Årtal: 1973
Kommentar: Genesis övertalades av deras label, Charisma Records att släppa Genesis Live medan de jobbade på plattan Selling England By The Pound i studion. De satte ett relativt lågt pris på plattan för att de skulle kunna sälja den på flera affärer som t.ex. Woolworths och WHSmith. Genesis Live släpptes sent i USA, först efter släppet av Selling England...vilket upprörde Peter Gabriel, eftersom han tyckte att inspelningarna inte höll måttet. Dessutom var det låtar från deras gamla plattor och inte något från Selling England. En del av dealen var till och med att plattan inte skulle släppas i USA, vilket gjorde Gabriel än mer upprörd. Jag tycker i varje fall att det är sketbra.

11. Låt: Looking For Someone
Skiva: Trespass
Årtal: 1973
Kommentar: Genesis bestämmer sig för att skriva musik som de själva vill lira. De hittar soundet direkt med inledande "Looking For Someone". Phil Collins har ännu inte tagit över trummandet och det är nog det stora minuset här. Trummisen John Mayhew kommer inte upp i standard med övriga i bandet. "White Mountain" hade varit en mycket bättre låt utan det irriterande trumspelet under verserna till exempel. Annars så lirar Rutherford 12-strängat och soundet med Banks på keys har redan infunnit sig. "Visions of Angels" och Stagnation är en fina låtar, men "Visions of Angels" känns som en 7 minuters transportsträcka och Stagnation lyfter aldrig riktigt, åtminstone inte till den världsklass som "The Knife" besitter.

12. Låt: In The Cage
Skiva: The Lamb Lies Down On Broadway
Årtal: 1974
Kommentar: Jag har alltid haft svårt för The Lamb Lies Down On Broadway. Kanske för att det är en dubbel? För många låtar/för lång platta kan avskräcka. Lägg till att det finns en del konstiga låtar på plattan. Nu har jag dock gett den en rejäl chans och den överraskar stort. Det är ju en drös med bra låtar här! The Colony of Slippermen..., Lilywhite Lilith, The Chamber of 32 Doors, Anyway, The Lamia, The Light Dies Down On..., Riding The Scree, In The Rapids, It m.m. Det finns såklart ännu fler bra låtar, men personligen är jag rätt så less på både huvudspåret och Back In NYC.  

13. Låt: The Cinema Show
Skiva: Selling England By The Pound
Årtal: 1973
Kommentar: "But the subject matter was the most overt in reflecting this commercialisation of a troubled Britain, with Gabriel singing a folk madrigal as Britannia, posing the simple but effective question at the album's very outset: 'Can you tell me where my country lies?' Father Thames has drowned, but the population is too preoccupied to notice, as they digest their Wimpy burgers, spending pounds to gain pounds." -Loudersound.com

14. Låt: The Fountain of Salmacis
Skiva: Nursery Cryme
Årtal: 1971
Kommentar: "A naiad nymph called Salmacis fell in love with Hermaphroditus, the son of Hermes and Aphrodite. When he bathed in her fountain, she embraced him and prayed to the gods to be united with him forever. The gods heard her prayer and merged their bodies together, transforming Hermaphroditus into an androgynous being." -Taget från poeten Ovidius poem "Metamorfoser"


15. Låt: Supper's Ready
Skiva: Foxtrot
Årtal: 1972

Kommentar: "Supper's Ready" speglar två älskares resa mellan olika världar där de till slut återvänder till jorden där de bevittnar apokalypsen. 
"At the very end of this song, Mike Rutherford played the wrong bass note, which most listeners didn't notice but stood out to the attuned ears of the band. On remastered editions of the track, it was left as-is, because fixing it would be like changing the Cantina scene in Star Wars so Greedo fires the first shot at Han Solo." -songfacts.com

16. Låt: In The Beginning
Skiva: From Genesis to Revelation
Årtal: 1969
Kommentar: Året är 1969. Phil Collins och Steve Hackett har ännu inte börjat i bandet. Anthony Phillips sköter guran och John Silver lirar trummor. De var inte på de klara om de skulle vara ett band eller om de skulle skriva låtar åt andra. Resultatet på denna skiva är ett tydligt tecken på det, för det är minst sagt, spretigt. In The Beginning var den första låt de skrev tillsammans och det är nog den bästa på hela plattan. 

Am I Very Wrong har potential, men förstörs av märkligt Beatlesblås och försök till amerikansk psych-refräng som inte går hem hos mig. Överlag är det poplåtar inspirerade av Beatles som dominerar skivan, gärna med stråkar eller blås. Låna gärna ett öra till "One Eyed Hound", ett av extraspåren som finns på bonusskivan. 

Genesis kunde lika gärna hetat Gabriel's Angels. Det blev inte så. Tack gode gud för det. Tacka gud ska de dock inte göra. Första plattan "From Genesis to Revelation" sålde extremt dåligt. Skivaffärer trodde det var en religiös skiva som därför hamnade bland annan kristen musik i affärerna. Kanske myste den i backarna tillsammans med Pelle Karlssons gröna på 70-talet?